Brief aan B&W en gemeenteraad: “Dit ondoordachte plan druist lijnrecht in tegen de visie Landgoederen en Buitenplaatsen van de gemeente”

Oosterbeek staat bekend om zijn wandelroutes. Meerdere wandelingen voeren over landgoed De Sonnenberg.

Deze brief is 9 juni 2022 verstuurd door de Vereniging Red de Sonnenberg (i.o.) aan het college van B&W de leden van de gemeenteraad van Renkum.

“Het lijkt erop dat alle stedenbouwkundige, landschappelijke en historische motieven om ver weg te blijven van bebouwing van deze locatie, door de gemeente lukraak ontweken worden door de imponerende werking van een ‘slimme’ presentatie, wat ‘lobbywerk’ en een ‘groen sausje’.”


Ik richt mij tot u namens een groeiende groep (thans achtenzeventig) kritische inwoners uit de Gemeente Renkum die zich vooralsnog Red de Sonnenberg noemt.

Enige tijd geleden hebben wij tot onze ontsteltenis kennisgenomen van een initiatief tot het ontwikkelen van een zogenaamde ‘ecologische’ wijk met zesendertig woningen inclusief drie vrije bouwkavels op de locatie Hartensteinlaan/Sonnenberglaan. Wij hebben ons hier destijds direct in verdiept.

Wij zijn ons er als geen ander van bewust hoe belangrijk het toevoegen van betaalbare woningen binnen onze gemeente is. Het uitbreiden van deze woningvoorraad is essentieel en heeft terecht een grote prioriteit. Het bijdragen aan deze opgave mag echter nooit ten koste gaan van datgeen wat onze gemeente zo bijzonder maakt; bijzonder landschap, prachtige natuur en fraaie landgoederen. Daarom zijn wij resoluut tegen bebouwing van de akker deel uit makend van landgoed De Sonnenberg.

Niet alleen omdat dit een onherstelbare schade aan een fraai stukje Oosterbeek zou betekenen, maar ook de deur wagenwijd openzet voor precedentwerking op andere kwetsbare en zelfs door beleid beschermde delen van onze gemeente.

Mochten de plannen echter aangepast kunnen worden in een écht sociaal initiatief met betaalbare woningen die wél op een rechtvaardige wijze verdeeld kunnen worden juichen wij een soortgelijke ontwikkeling op een andere, wél geschikte locatie binnen onze gemeentegrenzen van harte toe.

Vooruitlopend op een hiervoor noodzakelijke bestemmingsplanprocedure achten wij het daarom passend u nú al van onze ernstige bezwaren tegen woningbouw op een van de mooiere plekjes van Oosterbeek en een van de belangrijke onderdelen van het landgoed De Sonnenberg, in wat voor vorm, voor wat voor bestemming/gebruik of voor wat voor goed bedoelde, zelfbenoemde ‘ecologische’ motieven dan ook op de hoogte te stellen.

Het lijkt ons daarom ook fair om deze bezwaren nu al kenbaar te maken, omdat wij beogen samen met andere regionale belangenorganisaties die ons steunen, tegen élk bouwnitiatief op deze locatie, een weloverwogen en collectief bezwaar tijdens de ontwerpfase en een goed onderbouwde negatieve zienswijze gedurende de tervisielegging van het concept bestemmingsplan in te dienen.

Het ondoordachte plan druist namelijk lijnrecht in tegen de in januari 2022 goedgekeurde ‘Omgevingsvisie Renkum 2040’ en is in strijd met de visie Landgoederen en Buitenplaatsen van de gemeente Renkum uit 2018 (Glinsterend In Het Groen).
Wij begrepen overigens vanuit binnen de interne organisatie van de gemeente dat overijverige pogingen om dit kansloze plan ‘ambtelijk te stroomlijnen’ een onnodig en groot beslag legt op de zeer beperkte capaciteit van het gemeentelijk apparaat op dit moment en daarnaast ook veel onrust veroorzaakt.

De houding van de Gemeente Renkum ten opzichte van het plan op deze locatie heeft ons verbaasd. Het lijkt erop dat alle stedenbouwkundige, landschappelijke en historische motieven om ver weg te blijven van bebouwing van deze locatie, lukraak ontweken worden door de imponerende werking van een ‘slimme’ presentatie, wat ‘lobbywerk’ en een ‘groen sausje’ rondom een plan met voornamelijk ‘sigaren uit eigen doos’, dat wil zeggen pronken met maatregelen waarvan de meeste gewoon verplicht zijn en voortvloeien uit bestaand beleid.

De belangrijkste zogenaamde typerende en in het bidbook en de raadspresentatie gesuggereerde onderscheidende eigenschappen van het plan, zoals energieneutraal, CO₂-neutraal, natuur-inclusief en circulair bouwen, hoge duurzaamheidsambities en variatie in prijscategorieën in de zowel koop- als huursfeer, maken namelijk al deel uit van de bij alle woningbouwinitiatieven in de gemeente Renkum horende verplichtingen voortvloeiend uit bestaand beleid, en worden tevens ondubbelzinnig genoemd in de gemeentelijke Nota Wonen 2019. Van een ecologisch, sociaal innovatief of hoogwaardig plan is daarom geenszins sprake.

Daarnaast worden bijna alle andere op de website van Het Groene Spoor Oosterbeek genoemde, en als pijlers van het plan op het gebied van duurzaamheid gepresenteerde items, al jaren toegepast door commerciële woningbouw-ontwikkelaars, waardoor het initiatief vriendelijk oogt, maar zeker niet zo onderscheidend is dat hierdoor een onomkeerbare stedenbouwkundige en landschappelijke misser kan worden gerechtvaardigd.

Dat zogenaamd buiten het plandeel van Het Groene Spoor Oosterbeek door de broer van de grondeigenaar een zelfbenoemd voedselbos/pluktuin wordt aangelegd in ‘ruil’ voor het toestaan van drie vrije bouwkavels, maakt het plan uitsluitend en zeer lucratief voor de grondeigenaar. De waarde van deze drie onbegrijpelijke ‘compensatie-kavels’ bedraagt alleen al circa 1.600.000 euro nog zonder de grondopbrengst van de drieëndertig woningen van Het Groene Spoor Oosterbeek.

De positieve grondhouding van de gemeente is in onze beleving nog onbegrijpelijker, nu er zich – zoals inmiddels blijkt – meerdere initiatiefnemers voor de aanleg en exploitatie van een (echt) voedselbos te vinden zijn op deze locatie zónder koppeling met de ondoordachte plannen van een pseudo-ecologische wijk met een bebouwingsdichtheid van een gemiddelde nieuwbouwwijk en de verplichte toevoeging van drie enorme bouwkavels als een soort supercompensatie.

Mocht het initiatief van Het Groene Spoor Oosterbeek aangepast kunnen worden in plannen voor een échte ecologische wijk, en ook nog zonder een elitaire ballotage en interne toewijzing van de toch al schaarse sociale woningen in onze gemeente, dan zou een dergelijk initiatief op andere plekken in de Gemeente Renkum, zonder onherstelbare landschappelijke schade, wellicht de goedkeuring van een aantal inwoners kunnen wegdragen en wél kunnen rekenen op enig draagvlak.

Wij verzoeken u daarom met klem uw medewerking te onthouden aan (het verzoek tot) het herzien van het bestemmingsplan.

Het Groene Dwaalspoor